keskiviikko 25. tammikuuta 2012

Biisien välisestä tunnettuudesta


Paria uutista pitänee kommentoida. Tai ei tässä mitään erityistä ole tarkoitus sanoa Musiikkituottajien vuosimyyntiraportista, katsokaa ja havainnoikaa. Mutta Ultra Bran paluukonsertin uutisoinnissa kiinnittyi huomio johonkin.

Ainakin Helsingin Sanomat, Iltalehti, MTV3 ja Nelonen katsoivat parhaaksi luetella yhtyeen (mielestään) tunnetuimpia kappaleita. Toistuvia mainintoja saivat Sinä lähdit pois (4), Minä suojelen sinua kaikelta (4), Savanni nukahtaa (2) ja Vesireittejä (2). Kolme ensimmäistä on peräisin kakkosalbumilta Kroketti (1997), joka roikkui Top 40:ssä 90 viikkoa.

Aika eri valikoima kuitenkin puskisi esiin, jos katsoisi Ultra Bran lista-, radio- ja myyntisaavutuksia. Kahdesta kultasinglestä Heikko valo sai yhden ja Villiviini nolla mainintaa. Radiolistan ykkönen Jäätelöauto lueteltiin kerran, samoin sekä singlenä että radiossa jyrännyt Tyttöjen välisestä ystävyydestä. Tosin jos jollekulle on tarpeen kertoa tunnetuimmat biisit, ei kannatakaan valita sellaista, jonka nimeä ei mainita laulussa.

En siis ole irvimässä toimittajien näppituntumalle – heidän poimimansa biisit näkyvät myös Spotifyssa kuunnelluimpina. Totean vain, että Ultra Bra oli aikoinaan radiolle ja muullekin medialle vaikea bändi. Noista kolmesta Kroketti-raidasta yksi pääsi Radio Suomen, yksi Radiomafian ja yksi tietääkseni ei minkään radion soittolistalle.

1 kommentti:

  1. Monesti mietitään noita sinkkulistan myyntimääriä, no tässä avautui tuurillaan pieni havainto, jolla saadaan taas yksi palanen paikalleen.

    Petri Nygårdin Selvä päivä sinkku on myynyt vuonna 2011: 10 903kpl, joten kahden viikon myynti 2010 puolella, listasijoilla
    52/2010 2.
    51/2010 19.
    möi 105 kappaletta. Halvalla pääsee sinkkulistan ykköseksikin, vaikka ostaisi kaikki myydyt kappaleet itse.

    VastaaPoista